Інструкція з охорони праці для вчителя, вчителів початкових класів, вихователя групи продовженого дня (ГПД)
06.05.2024 Administrator Категорія: Охорона праці
Тернопільська загальноосвітня школа
I-III ступенів №23
„ЗАТВЕРДЖУЮ”
Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23
_____________РУСЛАНА Козбур
Наказ№ «01»вересня 2023р
Інструкція№15
з охорони праці для вчителя
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з охорони праці для вчителя школи розроблена відповідно до Закону України «Про охорону праці» (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 30 березня 2017 року, з урахуванням Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти затвердженого МОЗ наказом від 25.09.2020 № 2205 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я № 1984 від 20.09.2021 № 1371 від 01.08.2022
1.2. До самостійної роботи вчителем школи допускаються особи у віці не молодше 18 років, які вивчили цю інструкцію з охорони праці, пройшли інструктажі з охорони праці у закладі загальної середньої освіти, медичний огляд і не мають протипоказань за станом здоров'я.
1.3. При роботі вчитель повинен дотримуватися правил внутрішнього трудового розпорядку, встановлені режими праці і відпочинку, дану інструкцію з охорони праці, Статут школи, а також посадову інструкцію вчителя школи.
1.4. При роботі на посаді вчителя можливий вплив наступних небезпечних факторів:
- порушення гостроти зору при недостатній освітленості кабінетів;
- ураження електричним струмом при несправному електрообладнанні в кабінетах та інших приміщеннях.
1.5. У навчальному кабінеті повинна бути медична аптечка з набором необхідних медикаментів і перев'язувальних засобів надання першої допомоги при травмах.
1.6. Учитель зобов'язаний дотримуватися правил пожежної безпеки, знати місця розташування первинних засобів пожежогасіння і напрямки евакуації при пожежі.
1.7. При заміні уроків використовувати інструкцію з охорони праці для вчителя на заміну.
1.8. У процесі роботи вчитель зобов'язаний дотримуватися правил особистої гігієни, утримувати в чистоті робоче місце.
1.9. При нещасному випадку вчитель зобов'язаний негайно повідомити про це директора, заступника директора з НВР.
1.10. При завідуванні навчальним кабінетом необхідно виконувати вимоги і дотримуватися інструкції з охорони праці завідувача навчальним кабінетом освітнього закладу.
1.11. Вчитель навчального закладу повинен володіти прийомами надання першої допомоги в обсязі інструкції з надання першої допомоги потерпілому, діючої в загальноосвітньому закладі.
1.12. Вчитель в ході роботи зобов'язаний дотримуватися правил особистої гігієни, утримувати своє робоче місце в чистоті і порядку.
1.13. Про кожен нещасний випадок, випадки травмування, вчитель повинен негайно повідомити директору школи безпосередньо після надання першої допомоги потерпілому (працівнику, школяреві).
1.14. Вчитель, який допустив невиконання або порушення цієї інструкції з охорони праці, притягується до дисциплінарної відповідальності відповідно до Правил внутрішнього трудового розпорядку закладу загальної середньої освіти, чинного законодавства України.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи вчителя
2.1. Включити повністю освітлення в кабінеті, переконатися в справній роботі світильників. Найменша освітленість у кабінеті повинна бути не менше 300 лк (20 Вт/м2) при люмінесцентних лампах і не менше 150 лк (48 Вт/м2) при лампах розжарювання.
2.2. Переконатися в справності електрообладнання кабінету:
світильники повинні бути надійно підвішені до стелі і мати світлорозсіювальну арматуру;
комутаційні коробки повинні бути закриті кришками - корпус і кришки вимикачів і розеток не повинні мати тріщин і відколів, а також оголених контактів.
2.3. Переконатися в правильній розстановці меблів в кабінеті:
- відстань між зовнішньою стіною кабінету і першим столом має бути не менше 0,5-0,7 м;
- відстань між внутрішньою стіною кабінету і столами має бути не менше 0,5-0,7 м;
- відстань між задньою стіною кабінету і столами має бути 0.7 м;
- відстань від класної дошки до перших столів має бути 2,4-2,7 м;
- відстань від класної дошки до останніх столів має бути не більше 8,6 м;
- видалення місць занять від вікон не повинно перевищувати 6,0 м.
2.4. Перевірити санітарний стан кабінету, переконатися в цілісності стекол у вікнах і провести наскрізне провітрювання кабінету.
2.5. Переконатися в тому, що температура повітря в кабінеті відповідає санітарним вимогам та знаходиться в межах 18-20°С.
3. Вимоги безпеки під час роботи вчителя.
3.1. При роботі в кабінеті дотримуватися інструкції з охорони праці в навчальному кабінеті.
3.2. Посадку учнів проводити за робочі столи, що відповідають їх зросту:
- меблі групи № 1 (помаранчеве маркування) - зріст 100-115 см;
- меблі групи № 2 (фіолетове маркування) - зріст 115-130 см;
- меблі групи № 3 (жовте маркування) - зріст 130-145 см;
- меблі групи № 4 (червоне маркування) - зріст 145-160 см;
- меблі групи № 5 (зелене маркування) - зріст 160-175 см;
- меблі групи № 6 (блакитне маркування) - зріст понад 175 см.
3.3. Учням зі значним зниженням слуху робочі місця відводяться за першими і другими столами. Учням зі зниженою гостротою зору місця відводяться ближче до вікна за першими столами. Учням з ревматичними захворюваннями, схильними до частих ангін і гострих запалень верхніх дихальних шляхів, робочі місця відводяться далі від вікон. Не менше двох разів на рік учнів, що сидять в крайніх першому і третьому рядах, міняють місцями з метою запобігання порушення постави і викривлення хребта.
3.4. З метою забезпечення належної природної освітленості в кабінеті не розставляти на підвіконнях квіти та інші предмети.
3.5. Всі використовувані в кабінеті демонстраційні електричні прилади повинні бути справні і мати заземлення або занулення.
3.6. Скла вікон в кабінеті повинні очищатися від пилу і бруду, а також повинне проводитися очищення світильників не рідше двох разів на рік. Залучати учнів до цих робіт, а також до обклеювання вікон забороняється.
3.7. При відкриванні вікон рами фіксувати у відкритому положенні гачками. При відкриванні фрамуг обов'язково повинні бути обмежувачі.
3.8. Щоб уникнути падіння з вікна, а також поранення склом, не вставати на підвіконня.
3.9. Під час проведення занять в кабінеті будь-якому вчителеві школи необхідно роз'яснювати учням правила поведінки учня на уроці і контролювати дотримання дисципліни.
3.10. Під час роботи слід дотримуватися порядку у приміщенні, не захаращувати своє робоче місце і місця учнів, евакуаційні виходи з навчального кабінету.
3.11. Дотримуватися правил з охорони праці та пожежної безпеки в загальноосвітньому закладі.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи викладача
4.1. Повністю відключити електричні прилади, персональний комп'ютер, принтер, відключити від електроживлення технічні засоби навчання (ТЗН).
4.2. Ретельно провітрити кабінет.
4.3. Привести в порядок своє робоче місце, прибрати у відведені місця для зберігання документацію, наочні і методичні посібники, роздатковий матеріал, а також проконтролювати винос сміття з приміщення навчального кабінету.
4.4. Закрити вікна, вимити руки і перекрити воду.
4.5. Перевірити наявність первинних засобів пожежогасіння. При закінченні терміну експлуатації вогнегасника передати його особі, відповідальній за пожежну безпеку в школі, для подальшої перезарядки. Встановити в приміщенні новий вогнегасник.
4.6. Упевнитися в протипожежній безпеці приміщення, вимкнути освітлення і закрити кабінет на ключ.
4.7. Про всі недоліки, помічені під час роботи, доповісти заступнику директора з адміністративно-господарської частини навчального закладу (при відсутності – іншій посадовій особі).
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. При виникненні пожежі негайно евакуювати дітей з будівлі, повідомити про пожежу адміністрації установи і в найближчу пожежну частину за телефоном 101, почати евакуацію вихованців на евакуаційний майданчик, приступити до гасіння осередка загоряння за допомогою первинних засобів пожежогасіння.
5.2. При отриманні травми негайно надати першу допомогу потерпілому, повідомити про це адміністрацію установи, при необхідності відправити потерпілого в найближчий лікувальний заклад.
5.3. При виникненні аварійних ситуацій (прорив водопровідної системи або системи опалення) вивести дітей з приміщення навчального кабінету і доповісти про подію заступнику директора з адміністративно-господарської частини (при відсутності – іншій відповідальній особі) і далі діяти згідно з отриманими вказівками.
5.4. У разі загрози або виникнення осередка небезпечного впливу техногенного характеру необхідно діяти відповідно до плану евакуації, Інструкції про порядок дій у разі загрози та виникнення НС.
Інструкцію розробив
____________________________
УЗГОДЖЕНО:
Керівник (спеціаліст)
служби охорони праці закладу
Тернопільська загальноосвітня школа
I-III ступенів №23
„ЗАТВЕРДЖУЮ”
Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23
_____________РУСЛАНА Козбур
Наказ№ «01»вересня 2023р
Інструкція№16
з охорони праці
для вчителів початкових класів
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з охорони праці для вчителів початкових класів школи розроблена відповідно до Закону України «Про охорону праці» (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 1 вересня 2017 року, з урахуванням Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти затвердженого МОЗ наказом від 25.09.2020 № 2205 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я № 1984 від 20.09.2021 № 1371 від 01.08.2022
1.2. Ця Інструкція з охорони праці для вчителів початкових класів встановлює вимоги охорони праці перед початком, під час і після закінчення роботи вчителя початкових класів загальноосвітнього закладу, а також порядок його дій і вимоги з охорони праці в аварійних ситуаціях. Вимоги даної інструкції з охорони праці є обов'язковими для виконання всіма вчителями початкових класів, що працюють в закладі загальної середньої освіти.
1.3. До роботи вчителем початкових класів допускаються особи обох статей, які досягли 18 років, мають відповідну педагогічну освіту, пройшли обов'язковий попередній медичний огляд, вступний і первинний інструктажі з охорони праці і навчання з охорони праці, перевірку знань вимог охорони праці. Вчитель повинен мати медичну книжку з допуском до роботи і регулярно 1 раз на рік проходити профілактичний медичний огляд, кожні 6 місяців проходити повторні інструктажі з питань охорони праці.
1.4. Робочим місцем вчителя є кабінет початкових класів, обладнаний шкільними меблями, а також технічними засобами навчання (ТЗН).
1.5. Вчитель початкової школи у своїй роботі керується інструкцією з охорони праці для вчителів початкових класів, посадовою інструкцією, іншими інструкціями з охорони праці при виконанні робіт.
1.6. Вчитель початкових класів з метою дотримання вимог охорони праці повинен:
- впевнено знати і належним чином виконувати свої посадові обов'язки, інструкції з охорони праці, охорони життя і здоров'я учнів;
- забезпечувати режим дотримання норм і правил з охорони праці під час організації навчання учнів;
- мати чітке уявлення про небезпечні і шкідливі фактори, пов'язані з виконанням робіт і знати основні способи захисту від їх впливу;
- пройти вступний інструктаж і первинний інструктаж на робочому місці;
- використовувати надане обладнання та інструменти відповідно до вимог інструкцій заводів-виробників;
- керуватися в роботі правилами внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу;
- дотримуватися режиму праці та відпочинку, який визначається графіком роботи;
- дбати про особисту безпеку і особисте здоров'я, а також про безпеку учнів у процесі виконання роботи або під час знаходження на території школи;
- дотримуватися правил особистої гігієни;
- при пересуванні по території і в приміщеннях користуватися тільки встановленими проходами;
- знати вимоги електро- і пожежобезпеки і вміти користуватися засобами пожежогасіння;
- вміти надавати домедичну допомогу потерпілому;
- виконувати режими праці та відпочинку, встановлені в закладі загальної середньої освіти;
- оперативно повідомляти заступника директора з адміністративно-господарської частини про всі несправності використовуваного обладнання, виявлених в процесі роботи, директору школи - про ситуацію, що загрожує життю і здоров'ю людей, про кожен нещасний випадок або про погіршення свого здоров'я;
- знати номери телефонів виклику екстрених служб (пожежної охорони, швидкої медичної допомоги і т. д.).
1.7. Під час виконання посадових обов'язків вчителем початкових класів можуть мати місце наступні шкідливі та небезпечні фактори:
- недостатнє освітлення робочої зони;
- ураження електричним струмом при дотику до струмоведучих частин електрообладнання та електроприладів з порушеною ізоляцією;
- підвищена психоемоційна напруга;
- значне голосове навантаження;
- статичне навантаження при незначному загальному м'язовому руховому навантаженні;
- пожежонебезпека;
- висока щільність епідемічних контактів;
- травми і падіння внаслідок пустощів учнів;
- падіння на слизькій підлозі.
1.8. Вчитель відповідає за життя і здоров'я дітей, забезпечує безконфліктну ситуацію в класі між учнями та їх батьками, вимоги санітарних норм і правил особистої гігієни.
1.9. Вчитель початкових класів зобов'язаний дотримуватися протипожежного режиму в освітній установі, правил пожежної безпеки, знати місця розташування первинних засобів пожежогасіння, а також порядок дій при виникненні пожежі або іншої НС, напрямку евакуації, вміти користуватися первинними засобами пожежогасіння.
1.10. Не допускається виконувати роботу, перебуваючи у стані алкогольного сп'яніння або у стані, викликаному вживанням наркотичних речовин, психотропних, токсичних або інших одурманюючих речовин, а також розпивати спиртні напої, вживати наркотичні засоби, психотропні, токсичні чи інші одурманюючі речовини на робочому місці або на території школи.
1.11. Вчитель початкових класів повинен пройти навчання і мати навички надання першої домедичної допомоги постраждалим.
1.12. Про кожен нещасний випадок, випадки травмування, вчитель початкових класів повинен негайно повідомити директору школи безпосередньо після надання першої допомоги потерпілому (працівнику, школяреві).
1.13. Вчитель початкових класів, який допустив невиконання чи порушення цієї інструкції з охорони праці, притягується до відповідальності згідно зі Статутом, Правилами внутрішнього трудового розпорядку, чинним законодавством України і, при необхідності, проходить позачергову перевірку знань встановлених норм і правил охорони праці.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи вчителів початкових класів
2.1. Вчитель початкових класів повинен включити все наявне освітлення в навчальному кабінеті, переконатися в справній роботі світильників. Найменша освітленість робочого місця повинна становити: при люмінесцентних лампах – не менш 300 лк, при лампах розжарювання – 150 лк.
2.2. Необхідно переконатися в справності електрообладнання навчального кабінету:
- світильники повинні бути надійно прикріплені до стелі і мати світлорозсіювальну арматуру, комутаційні коробки повинні бути надійно закриті кришками, а електричні розетки - заглушками;
- на корпусах і кришках вимикачів і електричних розеток не повинно бути будь-яких тріщин і відколів, а також оголених контактів;
- перевірити заземлення технічних засобів навчання (комп'ютера, мультимедійного проектора, проекційного екрана та інтерактивної дошки) та іншої електричної апаратури.
2.3. Уважно провести огляд свого робочого місця, оцінити стан використовуваного обладнання, інструментів і матеріалів. Прибрати з робочої поверхні зайві, не використовувані в роботі предмети.
2.4. Перевірити санітарний стан кабінету початкових класів і провітрити його. Вікна у відкритому положенні фіксувати гачками, а фрамуги повинні мати обмежувачі. Провітрювання слід закінчити за 30 хв до приходу учнів. Переконатися, у тому що температура повітря в кабінеті відповідає вимогам санітарних правил і становить 17-20 ̊С.
2.5. Переконатися в безпеці робочого місця, перевірити на стійкість і справність меблі, переконатися в стійкості згрупованих документів, а також перевірити наявність у необхідній кількості та справність канцелярського приладдя.
2.6. Перевірити справність робочих місць учнів.
2.7. Проконтролювати наявність і справний стан наочних посібників.
2.8. Перевірити наявність у кабінеті початкових класів аптечки для надання домедичної допомоги та інформацію про номер телефону і місцезнаходження найближчого медичного закладу.
2.9. Перевірити наявність та термін придатності вогнегасників. При необхідності здати вогнегасники з простроченим терміном використання відповідальній особі і замінити на нові.
2.10. Підготувати необхідні для проведення уроку матеріали, наочні посібники, роздавальний матеріал.
2.11. При виявленні пошкодження приладів і обладнання, вчитель початкових класів зобов'язаний терміново доповісти відповідальному з охорони праці, заступнику директора з АГЧ, а при його відсутності - черговому адміністратору закладу загальної середньої освіти.
2.12. Не слід приступати до роботи, якщо виявлені невідповідності робочих місць вчителя початкової школи або учнів встановленим в даному розділі вимогам, а також при неможливості здійснити зазначені вище підготовчі до роботи дії.
2.13. Самостійне усунення порушень вимог безпеки праці, особливо пов'язане з ремонтом і наладкою обладнання, можливо проводити тільки за наявності відповідної підготовки та допуску до подібного виду робіт, за умови дотримання правил безпеки праці.
3. Вимоги безпеки вчителів початкової школи під час роботи
3.1. Під час уроків вчитель початкових класів знаходиться в кабінеті з учнями, при проведенні занять в кабінеті керується інструкцією з охорони праці в кабінеті початкових класів.
3.2. На перерві - учні виходять в коридор, кабінет початкових класів провітрюється при закритих дверях, віконні рами необхідно зафіксувати у відкритому положенні гачками.
3.3. При проведенні уроків необхідно підтримувати дисципліну і порядок, уважно стежити за тим, щоб учні виконували всі вказівки вчителя початкових класів, забезпечити безпечне проведення навчального процесу.
3.4. Не слід залишати учнів без нагляду під час проведення навчально-виховного процесу, дозволяти школярам самовільно залишати місце проведення уроку.
3.5. Впродовж роботи слід тримати своє робоче місце в чистоті і порядку, дотримуватись санітарно-гігієнічних норм і правил особистої гігієни. Не захаращувати своє робоче місце і проходи до нього, контролювати вільність проходів між рядами учнів та евакуаційних виходів з навчального кабінету.
3.6. Під час уроку вчителю забороняється користуватися мобільним телефоном, відволікатись на розмови з іншими працівниками або батьками учнів.
3.7. Для забезпечення природної освітленості в навчальному кабінеті не допускається знаходження квітів, зошитів, підручників, інших предметів на підвіконнях.
3.8. При роботі необхідно дотримуватися наступних заходів безпеки від ураження електричним струмом:
- не торкатися до відкритих і неогороджених струмоведучих частин електроприладів, комп'ютерного обладнання та оргтехніки, до оголених або з пошкодженою ізоляцією проводів;
- не включати в електромережу і не відключати прилади мокрими і вологими руками;
- дотримуватися послідовності включення і виключення приладів, не порушувати технологічні процеси;
- не залишати включені в електромережу прилади без нагляду, включаючи ТЗН, персональний комп'ютер та іншу оргтехніку;
- не пересувати включені в електричну мережу прилади, включаючи ТЗН, персональний комп'ютер та іншу оргтехніку;
- не складати на електроприлади папір, речі та інші предмети;
- не проводити вимикання пристроїв ривком за шнур живлення;
- не намагатися виконати ремонт включеного в мережу електрообладнання;
- не згинати і не затискувати електричні з'єднувальні кабелі, дроти (шнури).
3.9. Наочні посібники застосовувати тільки в справному стані, дотримуючись правил безпеки і затверджених методик.
3.10. Приміщення навчального кабінету повинно відповідати вимогам норм та правил пожежної безпеки. Вчитель початкових класів повинен стежити за протипожежним станом кабінету початкових класів, не користуватися електронагрівальними приладами з відкритою спіраллю, не сертифікованими подовжувачами і т. д.
3.11. При пересуванні слід звертати увагу на нерівності і слизькі місця на території і в приміщеннях навчального закладу, обходити їх і остерігатися падіння.
3.12. Вчителю початкових класів необхідно дотримуватися наступних правил пересування в приміщеннях і на території школи:
- під час ходьби бути уважним і контролювати зміну навколишнього оточення;
- ходити по коридорах і сходових маршах, дотримуючись правого боку;
- при пересуванні по сходових прольотах слід дотримуватись обережності і уважності, не перестрибувати через сходинки, не переважуватися через перила, ходити обережно і не поспішаючи;
- не проходити ближче 1,5 метра від стін будівлі освітнього закладу.
3.13. Не допускається вчителю початкових класів під час роботи порушувати цю інструкцію з охорони праці, інші інструкції з охорони праці та пожежної безпеки в школі. Заборонено приховування фактів травмування учнів і працівників.
3.14. При виникненні несправностей в роботі електроприладів, комп'ютерного обладнання або оргтехніки, припинити роботу і знеструмити їх, повідомити про це заступника директора з адміністративно-господарської частини (завгоспа) навчального закладу.
3.15. Не використовувати в приміщенні кабінету електронагрівальні прилади: кип'ятильники, плитки, електрочайники, плойки, не сертифіковані подовжувачі і т.ін.
4. Вимоги безпеки по закінченні роботи вчителя початкових класів
4.1. Після закінчення роботи вчителю початкових класів необхідно відключити з електромережі апаратуру ТЗН (технічні засоби навчання).
4.2. Провітрити кабінет.
4.3. Повністю відключити електричні прилади, персональний комп'ютер, принтер, відключити від електроживлення технічні засоби навчання (ТЗН).
4.4. Привести в порядок своє робоче місце, прибрати у відведені місця для зберігання документацію, наочні і методичні посібники, роздатковий матеріал.
4.5. Закрити вікна, вимити руки і перекрити воду.
4.6. Перевірити наявність первинних засобів пожежогасіння. При закінченні терміну експлуатації вогнегасника передати його особі, відповідальній за пожежну безпеку в школі, для подальшої перезарядки. Встановити в приміщенні новий вогнегасник.
4.7. Упевнитися в протипожежній безпеці приміщення, вимкнути освітлення і закрити кабінет на ключ.
4.8. Про всі недоліки, помічені під час роботи, доповісти заступнику директора з адміністративно-господарської частини навчального закладу (при відсутності – іншій посадовій особі).
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. Не допускається приступати до виконання роботи у разі поганого самопочуття або раптової хвороби.
5.2. У разі отримання травми вчитель зобов'язаний припинити роботу, покликати на допомогу, скористатися аптечкою першої допомоги, довести до відома директора школи (при відсутності іншій посадовій особі) і звернутися в медичний пункт. При отриманні травми іншим працівником необхідно надати йому першу допомогу. При необхідності, викликати швидку медичну допомогу за телефоном 103 і повідомити про подію директору загальноосвітнього закладу. Забезпечити до початку розслідування збереження обстановки на місці події, а якщо це неможливо (існує загроза життю і здоров'ю оточуючих) - фіксування обстановки шляхом складання схеми, протоколу, фотографування або іншим методом.
5.3. У разі появи задимлення або загоряння негайно припинити роботу, вжити заходів до евакуації дітей, викликати пожежну охорону за телефоном 101, повідомити безпосередньо директору школи (при відсутності - іншій посадовій особі). При відсутності явної загрози життю вжити заходів до ліквідації пожежі за допомогою первинних засобів пожежогасіння.
5.4. При використанні вогнегасників не можна направляти в бік людей струмінь вуглекислоти і порошку. При користуванні вуглекислотним вогнегасником, щоб уникнути обмороження не братися рукою за розтруб вогнегасника. При загорянні електроустаткування для його гасіння слід застосовувати тільки вуглекислотні або порошкові вогнегасники.
5.5. При аварії (прориві) в системі опалення, водопостачання необхідно вивести дітей з приміщення, повідомити про те, що сталося заступнику директора з адміністративно-господарської частини (завгоспу) загальноосвітнього закладу.
5.6. Учитель початкових класів зобов'язаний сповістити безпосередньо директора освітнього закладу (при відсутності, іншу посадову особу) про будь-яку ситуацію, яка загрожує життю і здоров'ю учнів та працівників школи, несправності обладнання, інвентарю, засобів пожежогасіння, а також порушення цієї інструкції.
5.7. У разі загрози або виникнення осередку небезпечного впливу техногенного характеру слід керуватися відповідною інструкцією і Планом евакуації.
Інструкцію розробив
____________________________
УЗГОДЖЕНО:
Керівник (спеціаліст)
служби охорони праці закладу
Тернопільська загальноосвітня школа
I-III ступенів №23
„ЗАТВЕРДЖУЮ”
Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23
_____________РУСЛАНА Козбур
Наказ№ «01»вересня 2023р
Інструкція№17
з охорони праці
для вихователя групи продовженого дня (ГПД)
1. Загальні положення інструкції
1.1. Інструкція з охорони праці для вихователя групи продовженого дня (ГПД) розроблена відповідно до Закону України «Про охорону праці» (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 1 вересня 2017 року, з урахуванням Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти затвердженого МОЗ наказом від 25.09.2020 № 2205 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я № 1984 від 20.09.2021 № 1371 від 01.08.2022 з урахуванням вимог Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.10.2009 р. № 1121.
1.2. Ця інструкція встановлює вимоги охорони праці перед початком, під час і після закінчення роботи вихователя ГПД (групи продовженого дня) у школі, а також порядок його дій і вимоги з охорони праці в аварійних ситуаціях.
1.3. Робочим місцем вихователя групи продовженого дня є кабінет початкових класів, обладнаний партами, стільцями, шафами, дошкою, ТЗН, їдальня, спортзал для учнів, спортмайданчик.
1.4. Вихователь групи продовженого дня відповідає за життя і здоров'я дітей, забезпечує доброзичливе відношення в групі між учнями, вимоги санітарних норм і правил особистої гігієни.
1.5. При прийомі на роботу, вихователь групи продовженого дня проходить вступний інструктаж з охорони праці, пред'являє медичну книжку з відміткою допуску до роботи. Працювати вихователем групи продовженого дня може вчитель, який має педагогічну освіту, регулярно проходить 1 раз в 5 років курсову перепідготовку і має відповідні документи.
1.6. Небезпечними факторами при роботі вихователем групи продовженого дня є:
- іонізація повітря;
- висока напруга в електричній мережі;
- технічні засоби навчання (ТЗН);
- психофізіологічні чинники, такі як підвищена напруження уваги;
- інтелектуальні та психоемоційні навантаження.
1.7. Про всі неполадки в електропроводці, технічних засобах навчання, несправності сантехнічного обладнання, меблів та цілісності скла у вікнах в кабінеті, вихователь повинен повідомити заступнику директора по АГР, а у разі його відсутності на робочому місці – черговому адміністратору або заступнику директора з НВР.
1.8. Вихователь повинен знати правила пожежної безпеки і вміти користуватися первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками).
1.9. Вихователь повинен вміти надавати першу допомогу. У разі захворювання дитини чи нещасного випадку повинен негайно викликати медичного працівника.
1.10. Вихователь один раз на три роки проходить навчання з охорони праці з наступною перевіркою знань.
1.11. При виявленні несправності обладнання, устаткування, пристроїв та в разі нещасного випадку, який трапився в навчальному закладі, вихователь зобов'язаний повідомити директора школи, або іншу посадову особу.
1.12. За невиконання положень даної інструкції з охорони праці вихователь групи продовженого дня несе відповідальність відповідно до чинного законодавства України.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи вихователя групи продовженого дня
2.1. До початку роботи групи продовженого дня здійснити наскрізне провітрювання приміщення.
2.2. Перевірити справність шкільного обладнання, меблів. У разі несправності будь-якого обладнання, вихователь повинен повідомити про це завідувача господарською частиною і не користуватися ним.
2.3. Оглянути навчальну, ігрову зони, ігровий майданчик з метою усунення небезпечних факторів.
2.4. Підготувати всі необхідні для навчально-виховного процесу наочні посібники.
3. Вимоги безпеки під час роботи вихователів групи продовженого дня
3.1. Вихователь групи подовженого дня зустрічає дітей в кабінеті.
3.2. Під час використання технічних засобів навчання слід дотримуватись інструкцій з їх експлуатації та правил електробезпеки.
3.3. Не дозволяється використовувати джерела відкритого вогню (свічки, гасові лампи та ліхтарі тощо), нестандартні електронагрівальні пристрої з метою опалення класних приміщень, використовувати електроплитки, електрочайник, кип'ятильники.
3.4. Перед проведенням екскурсії вихователь повинен ретельно обстежити ту ділянку природного оточення, куди будуть приведені учні, обрати безпечні місця, де відсутні небезпека нападу хижих, отруйних тварин (змій, павукоподібних, багатоніжок тощо); болота, трясовини тощо.
3.5. Під час проведення прогулянки тримати дітей у полі зору. Бути обережним, дивитися під ноги, щоб унеможливити падіння та травмування.
3.6. Якщо необхідно в будівлі школи йти по сходах, слід триматися правої сторони, бути обережним, не перестрибувати через сходинки.
3.7. По сходах вести дітей строєм, чітко дотримуючись правого боку.
3.8. Регулярно провітрювати клас із зачиненими дверима.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи вихователя групи продовженого дня (ГПД).
4.1. Після закінчення роботи вихователь зобов'язаний перевірити стан приміщення, вимкнути всі електроприлади з електромережі.
4.2. Провітрити приміщення.
4.3. Проконтролювати прибирання кабінету.
4.4. Закрити вікна, кватирки, вимкнути світло, закрити приміщення та здати ключі у місце їх зберігання.
4.5. Повідомити директора школи, або іншу посадову особу про виявлені порушення з охорони праці.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях для вихователів групи продовженого дня.
5.1. При виникненні аварійних ситуацій в ГПД:
- зупинити заняття;
- повідомити адміністрації школи;
- надати першу допомогу, викликати швидку допомогу і повідомити батькам.
5.2. У разі виникнення пожежі вихователь повинен негайно організовано вивести учнів з приміщення навчального закладу згідно з планом евакуації, повідомити про це адміністрацію навчального закладу, викликати службу порятунку за номером телефону 101. При евакуації вихователю необхідно переглянути усі шафи, столи, де учні могли б заховатися, останнім вийти з приміщення класної кімнати, закривши щільно вікна і двері, щоб полум’я не поширювалось до інших приміщень.
5.3. При незначному загорянні слід негайно відключити електроприлади та загасити полум’я первинними засобами пожежогасіння, можна збити полум’я одягом, накрити мокрою тканиною.
5.4. Вогнегасники мають розміщуватися на стендах або пожежних щитах, про місце знаходження яких зазначається у планах евакуації зі шкільного приміщення.
5.5. У разі загрози або виникнення осередку небезпечного впливу техногенного характеру, терористичного акту діяти відповідно до плану евакуації, Інструкції про порядок дій у разі загрози та виникнення НС терористичного характеру.
Інструкцію розробив
____________________________
УЗГОДЖЕНО:
Керівник (спеціаліст)
служби охорони праці закладу