Інструкція з охорони праці під час проведення навчальних занять з біології

07.05.2024   Administrator   Категорія: Охорона праці

Тернопільська  загальноосвітня школа

I-III  ступенів  №23

 

                                                  „ЗАТВЕРДЖУЮ”

                                                                 Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23

                                                                _____________РУСЛАНА Козбур

                                                                          Наказ№           «01»вересня 2023р

 

Інструкція № 1-Б

з охорони праці під час проведення навчальних занять у кабінеті біології

І. Загальні положення

1. Під час роботи в кабінеті біології будьте обережними, дотримуйтесь порядку й чистоти на робочому місці, виконуйте правила безпеки. Безладність, поспішність, необачність у роботі й порушення правил техніки безпеки можуть призвести до нещасних випадків.

II. Вимоги безпеки перед початком роботи

1.  Перед початком роботи:

а) чітко з'ясуйте порядок і правила проведення досліду;

б)  перевірте наявність і надійність посуду, приладів та інших
предметів, необхідних для виконання завдання;

в) звільніть робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів
та матеріалів.

  1. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
  2. Виконуйте тільки ту роботу, що передбачена завданням або
    доручена вчителем. Виконувати роботи, не пов'язані з завданням -
    забороняється.
  3. Не відволікайтесь самі і не відволікайте інших від роботи
    сторонніми розмовами.

III. Вимоги безпеки під час виконання роботи

  1. Для виконання завдання користуйтесь посудом і приладами,
    виданим вчителем.
  2. Нагріваючи рідини, тримайте посудину отвором від себе і не
    спрямовуйте на сусідів.
  3. Обережно поводьтесь з гострими предметами (ножицями, препару­-
    вальними голками).
  4. Розбавляючи концентровані кислоти водою, обережно доливайте
    кислоту у воду, а не навпаки.
  5. Посуд, у якому проводять досліди з органічними розчинниками,
    перед заповненням повинен бути чистим і сухим.

IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи

1. Розлиті випадково кислоти або розчини лугів збирайте і зливайте в місця, вказані вчителем.

 

 

2. Після закінчення роботи ретельно вимийте руки з милом.

V. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

  1. Не пробуйте хімічні речовини на смак, адже будь-яка з них у тій чи
    іншій мірі є отруйною.
  2. Не заглядайте в посудину зверху (навіть у пробірку), тому що у
    випадку виштовхування рідини може статись нещасний випадок.
  3. Нагріваючи рідини, не залишайте їх без нагляду навіть на короткий час.
  4. При виявленні несправності установок негайно припиніть роботу і
    повідомте про це вчителя.
  5. При попаданні на шкіру, одяг будь-яких речовин негайно припиніть
    роботу і змийте їх великою кількістю води.

 

Розробив______________________________________

 

Погодив________________________________________

 

 

                                       Тернопільська  загальноосвітня школа

I-III  ступенів  №23

 

                                                  „ЗАТВЕРДЖУЮ”

                                                                 Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23

                                                                _____________РУСЛАНА Козбур

                                                                          Наказ№           «01»вересня 2023р

 

                                                Інструкція №        2-Б

з охорони праці під час проведення

лабораторних занять, практичних робіт,

демонстраційних дослідів у кабінеті біології

І. Загальні положення

1. Інструкція з охорони праці під час роботи в кабінеті біології для учнів повинна бути вивішена на видному місці. Тут же вивішують інструкції під час екскурсії та інструкції з охорони праці під час роботи на навчально-дослідній ділянці. Особливо важливо стежити за виконанням правил техніки безпеки під час лабораторних занять, практичних робіт учнів, екскурсій, а також під час експериментів. Якщо учні мають користуватись реальними інструментами та інструментами, що колються (скальпелями, ножицями, препарувальними голками), то необхідно провести інструктаж учнів про роботу з ними. Учні повинні набути міцних навичок брати інструменти тільки за ручки (ножиці за кільця), не спрямовувати їх загострені частини на себе та сусідів. При повторному використанні одних і тих же інструментів необхідно запропонувати самим учням розповісти про техніку безпеки при користуванні ними.

  1. Категорично забороняється мати в кабінеті біології електронагрі-­
    вальні прилади з відкритою спіраллю. Для демонстраційних дослідів
    допустиме використання електронагрівальних приладів із закритою
    спіраллю розжарювання.
  2. Якщо в кабінеті біології є газова мережа, її вмикає вчитель, який
    проводить заняття. Він повертає загальний газовий кран тільки під час
    лабораторної роботи або демонстраційного досліду, коли потрібно щось
    нагріти. Перед вмиканням мережі перевіряють, чи закриті всі крани на
    демонстраційному та лабораторних столах. Відразу після закінчення
    лабораторної роботи або демонстраційного досліду вчитель знову
    перевіряє крани на демонстраційному та лабораторних столах, після чого
    вимикає газову мережу.

4.  У кабінеті(лабораторії) біології забороняється користуватись
інсектицидами для боротьби з комахами-шкідниками кімнатних рослин.
Допускається обробка рослин мильним розчином або мильною піною,
тютюновим настоєм, 5 %-ним розчином сечовини.

5. При використанні технічних засобів навчання вживають запобіжних
заходів, спільних для всіх навчальних предметів. Навчальні фільми

демонструють у кабінеті (лабораторії) біології тільки на вузькоплівних кінопроекторах, причому плівки повинні бути вогнетривкими.

Вихід з кабінету (лабораторії) біології, де демонструють фільми, повинен вести безпосередньо на сходову клітку, в реакреаційне приміщення або коридор. Друга половина дверей повинна легко відчинятися. Біля дверей кабінету (лабораторії) біології не повинно бути предметів, що утруднюють вільний вихід з приміщення. До демонстрування кінофільмів допускаються особи, які мають права кіномеханіків або демонстратора вузькоплівного кіно і талон з техніки безпеки.

II. Вимоги безпеки перед початком роботи

1.  Перед проведенням лабораторних робіт, під час яких необхідно
щось підігрівати на полум'ї газових пальників, учитель інструктує учнів,
як ними користуватися: піднісши запалений сірник до отвору пальника,
вмикають газ поворотом крана; регулюють подачу повітря в пальник,
добиваючись синьо-фіолетового забарвлення полум'я (жовтий його колір
свідчить про неповне згоряння світильного газу, причому в повітря
виділяється отруйний чадний газ); у разі поширення полум'я всередину
пальника погасити і дати йому охолонути, закрити подачу повітря і знову
запалити пальник; гасити пальник тільки припиненням подачі в нього
газу, закриванням крана. Інструктаж треба супроводжувати показом.

  1. Перед початком лабораторних робіт, під час яких використовується
    відкрите полум'я спиртового або газового пальника, треба нагадувати
    учням про те, що необхідно берегти від спалахування волосся та одяг.
  2. Перед виконанням лабораторних робіт, у процесі яких нагрівають
    рідини в пробірках, учитель зобов'язаний ознайомити учнів з правилами
    техніки безпеки: не спрямовувати отвір пробірки на себе або на тих, хто
    перебуває поряд, щоб уникнути важких опіків, які можуть бути спричинені
    рідиною, що виплескується під час закипання; закріплювати пробірки в
    затискачах штативів або в спеціальних ручних затискачах. Треба
    категорично заборонити притримувати пробірки паперовими смужками.
    Інструктаж потрібно супроводжувати показом правильних прийомів
    роботи.

III. Вимоги безпеки під час виконання роботи

  1. Під час роботи забороняється запалювати одну спиртівку від іншої.
    Гасити спиртівку дозволяється тільки ковпачком. У неробочому стані
    спиртівки треба зберігати в металевих ящиках.
  2. При проведенні демонстраційних дослідів дозволяється викорис-­
    товувати електронагрівальні прилади тільки із закритою спіраллю
    розжарювання.
  3. Кип'ятити горючі рідини на відкритому вогні категорично заборо-­
    няється. Такі досліди проводять тільки на водяній бані.
  1. Під час виконання лабораторних робіт з використанням лабора-­
    торного обладнання (пробірок, хімічних склянок, предметних і накрив­
    них скелець тощо) необхідно ознайомити учнів з технікою безпеки під
    час роботи з таким обладнанням: не натискувати дуже пальцями на стінки
    пробірок, хімічних склянок, легко брати предметні стекла за краї, щоб
    уникнути поранення пальців.
  2. Під час проведення лабораторних робіт з фіксованим у формаліні
    матеріалом його перед заняттям виймають з розчину і ретельно проми-­
    вають під сильним струменем води.
  3. Під час лабораторних робіт учням забороняється доторкуватися
    руками до порошкоподібних хімікатів, їх потрібно набирати спеціальними
    ложечками (неметалевими). Перед тим як використовувати розчин кислот
    і лугів, необхідно проінструктувати учнів про техніку безпеки під час
    роботи з цими речовинами: наливати їх тільки в скляний посуд, не допус-­
    кати, щоб вони потрапляли на шкіру та одяг, для розведення розчинів
    кислот вливати їх у воду. Добавляти воду в розчини кислот забороняється.
  4. Необхідно стежити за тим, щоб на лабораторних столах були тільки
    навчальні посібники, інструменти та прилади, що стосуються занять.
  5. Користуючись спиртівкою, не задувайте полум'я, а гасіть його,
    покриваючи спеціальним ковпачком.

Під час роботи бережіть волосся та одяг від спалахування. Не

 допускайте заливання полум'я кип'ячою рідиною, а якщо це все-таки трапиться, закрийте газовий кран.

9.  Коли користуєтесь скельцем, лезом для безпечного гоління,
препарувальною голкою, ніколи не спрямовуйте різальні або колючі частини
цих інструментів на себе, на своїх товаришів, щоб уникнути поранень.

  1. Нагріваючи рідини в пробірці, користуйтеся тільки спеціальним
    тримачем для неї, а не паперовою смужкою, не спрямовуйте отвір
    пробірки на себе та своїх товаришів. Усе це допоможе уникнути опіків.
  2. При використанні порошкоподібних хімічних речовин набирайте їх
    тільки спеціальною ложечкою (неметалевою), не доторкаючись до порошків.
    Пам'ятайте, що багато з цих речовин отруйні. Те саме стосується добрив,
    які використовуються для підживлення кімнатних рослин.
  3. Виготовляючи препарати для розглядання їх під мікроскопом,
    дуже обережно беріть скельце великим та вказівним пальцем правої руки
    за краї, розмістіть його паралельно предметному склу, яке ви тримаєте у
    лівій руці, у безпосередній близькості до нього, а потім випустіть скельце
    з пальців, щоб воно вільно лягло на препарати.

IV. Вимоги безпеки після закінчення роботи

  1. Усі рідини, що залишаються після проведення лабораторних занять з використанням хімічних речовин, зливайте не у водопровідну раковину,

 а в скляну чашку або склянку, спеціально виставлену з цією метою.

 

  1. Обережно поводьтеся із скляним посудом. У випадку, якщо він все-
    таки розіб'ється, не збирайте осколки руками, а змітайте їх щіточкою в
    призначений для цього совок.
  2. Не мийте скляний посуд милом: він стає слизьким і його легко
    випустити з рук і розколоти.

4.  Після закінчення лабораторної роботи обов'язково ретельно
вимийте руки з милом.

V. Дії в аварійних ситуаціях

  1. У випадках травми або опіку відразу ж звертайтеся до вчителя, він
    подасть допомогу; в разі необхідності викликати швидку допомогу за
    телефоном 03.

Для надання першої допомоги при травмах в кабінеті біології треба
обов'язково мати аптечку.

Розробив______________________________________

 

Погодив________________________________________

 

 

Тернопільська  загальноосвітня школа

I-III  ступенів  №23

 

                                                  „ЗАТВЕРДЖУЮ”

                                                                 Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23

                                                                _____________РУСЛАНА Козбур

                                                                          Наказ№           «01»вересня 2023р

 

 

 ІНСТРУКЦІЯ З БЕЗПЕКИ № 3-Б

для учнів під час роботи з мікроскопом

 

1. Загальні положення

1.1. До практичних і лабораторних робіт у кабінеті (лабораторії) біології допускаються учні, які пройшли інструктаж з питань безпеки життєдіяльності.

1.3. Про кожний нещасний випадок, що трапився під час проведення занять з біології, постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен терміново повідомити вчителя, який направляє постраждалого до медичного працівника, за необхідності викликає швидку медичну допомогу.

1.4. Про вихід з ладу та несправність обладнання учень має повідомити вчителя, який призупиняє роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.

 

2.Вимоги безпеки перед початком робіт

2.1. Уважно вислухати інструктаж учителя щодо безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи і особливостей їх проведення, запис про проведення інструктажу здійснюється в журналі обліку навчальних занять у рядку про тему уроку «Проведено інструктаж з безпеки життєдіяльності (БЖД)»

2.2. Виконувати лише ту роботу, яку доручив вчитель.

 

3. Вимоги безпеки під час проведення робіт

3.1. Працювати лише на своєму робочому місці та в присутності вчителя.

3.2. Мікроскоп поставити штативом до себе, на відстані 5-8 см від краю стола.

3.3. Світло спрямувати дзеркалом в отвір предметного столика.

3.4. Виготовлений препарат помістити на предметний столик і закріпити предметне скло двома затискачами.

3.5. Користуючись гвинтом, плавно опустити тубус так, щоб нижній край об’єктива був на відстані 1-2 мм від препарату.

3.6. Дивлячись в окуляр, повільно піднімати тубус, поки з’явиться чітке зображення предмета на малому збільшенні.

3.7. Щоб отримати зображення на великому збільшенні, спочатку знайдіть чітке зображення за допомогою малого об’єктива. Переведіть зображення на великий об’єктив. Користуючись гвинтом, знайдіть позицію в якій зображення чітке.

 

4. Вимоги безпеки після закінчення робіт

4.1. Перш ніж зняти мікропрепарат, опустіть предметний столик.

4.2. Приберіть мікроскоп у футляр.

4.3. Відходи, сміття та невикористані матеріали прибрати з робочого місця у визначене місце.

4.4. Ретельно вимити руки з милом.

 

5.  Вимоги безпеки в екстремальних ситуаціях

  1. У разі виникнення аварійної ситуації слід негайно припинити роботу.
  2. У разі погіршення самопочуття та з будь-яких інших причин, що вимагають припи­нення роботи потрібно негайно проінформувати вчителя та діяти за його вказівками.
  3. Учні повинні:
  • у разі виникнення пожежі або загорання електропроводки, електроприладів, з’єднувальних пристроїв тощо повідомити вчителя;
  • не усувати несправностей електромережі і електрообладнання самостійно (ремонт електромережі і електрообладнання  проводять фахівці, які відповідають за електричну мережу навчального закладу);
  • при евакуації з приміщення чітко виконувати розпорядження вчителя, не відлучатися від нього.

 

                  

Розробив______________________________________

 

Погодив________________________________________

 

 

Тернопільська  загальноосвітня школа

I-III  ступенів  №23

 

                                                  „ЗАТВЕРДЖУЮ”

                                                                 Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23

                                                                _____________РУСЛАНА Козбур

                                                                          Наказ№           «01»вересня 2023р

 

 

Інструкція № 4-Б

при проведенні екскурсій з біології

1. Загальні вимоги охорони праці при проведенні екскурсії з біології
1.1. До участі в екскурсіях допускаються учні, починаючи з 6-го класу, які пройшли інструктаж з охорони праці, медичний огляд, не мають медичних протипоказань і вивчили дану інструкцію з охорони праці при проведенні екскурсій з біології з учнями школи.
1.2. Під час екскурсії з біології можливий вплив наступних небезпечних і шкідливих факторів:

  • травмування ніг при пересуванні без взуття, а також без штанів або панчох;
  • укуси отруйними тваринами і плазунами (змії, павукоподібні, багатоногі тощо);
  • зараження інфекційними хворобами при укусах їх переносниками (гризуни, кліщі, комахи тощо);
  • отруєння отруйними рослинами, плодами та грибами;
  • зараження шлунково-кишковими хворобами, вживаючи воду з відкритих водойм.

1.3. Згідно з інструкціє ю з охорони праці при проведенні екскурсій з біології при проведенні екскурсії необхідно мати медичну аптечку для надання першої допомоги постраждалим.
1.4. Учні зобов'язані дотримуватися правил пожежної безпеки, не розводити багаття і не користуватися відкритим вогнем у лісі.
1.5. Під час екскурсії групу учнів повинні супроводжувати двоє дорослих.
1.6. Про кожний нещасний випадок необхідно негайно повідомити керівнику екскурсії, який повинен надати першу допомогу потерпілому, при необхідності, відправити його до найближчого медичного закладу та повідомити про подію адміністрації школи.
1.7. Під час екскурсії учні повинні дотримуватися правил поведінки та особистої гігієни, також учні повинні дотримуватися встановленого порядку проведення екскурсії та вимог цієї інструкції при проведенні екскурсій з біології.
1.8. Учні, що не виконали або порушили інструкцію з охорони праці при проведенні екскурсій з біології, притягуються до відповідальності, а з усіма учнями необхідно провести позаплановий інструктаж з охорони праці.

2. Вимоги охорони праці перед проведенням екскурсії з біології
2.1. Перед проведенням екскурсії, її керівник повинен ретельно обстежити ділянку місцевості, де буде проводитись екскурсія учнів, вибираючи безпечні місця і маршрути пересування.
2.2. Ознайомитися з інформацією про місцевих отруйних та небезпечних тварин, плазунів, комах, рослин, плодів та грибів.
2.3. Надіти одяг і взуття, яке відповідає сезону та погоді. Для запобігання травм і укусів ніг надіти штани або панчохи. Щоб уникнути натирання ніг, взуття має бути зручним і відповідати розміру.
2.4. Переконатися в наявності аптечки та її укомплектованості необхідними медикаментами і перев'язувальним матеріалом.

3. Вимоги охорони праці під час екскурсії з біології
3.1. Пересуватися необхідно у взутті, щоб уникнути травм і укусів.
3.2. Вивчаючи флору і фауну водойми, не входити у воду. Для ознайомлення з живими об'єктами водоймища користуватися сачками на довгих ручках. Використання човнів або містків забороняється.
3.3. Щоб уникнути лісових пожеж та опіків, забороняється розводити багаття.
3.4. Забороняється використання отруйних речовин (хлороформ, сірчаний ефір тощо) для знищення комах.
3.5. Щоб уникнути отруєнь, не пробувати на смак різні рослини, плоди і гриби.
3.6. Щоб уникнути укусів і травм, не торкатися руками до отруйних і небезпечних плазунів, тварин, комах, рослин і грибів, а також не чіпати колючі чагарники і рослини.
3.7. Забороняється викопувати рослини з грунту незахищеними руками, необхідно використовувати для цієї мети лопатки, розпушувачі та інші захисні засоби.
3.8. Щоб уникнути зараження шлунково-кишковими хворобами, не можна пити воду з відкритих водойм, для цього використовувати воду, яку взяли із собою.

4. Вимоги охорони праці після закінчення екскурсії з біології
4.1. Перевірити за списком наявність всіх учасників екскурсії.
4.2. Здати керівнику екскурсії інвентар та зібрані зразки.
4.3. Ретельно вимити руки з милом або іншими дезінфікуючими засобами.

5. Вимоги охорони праці в аварійних ситуаціях при проведенні екскурсії з біології
5.1. При укусі отруйними тваринами, плазунами, комахами негайно доставити потерпілого до найближчого медичного закладу, повідомивши про це адміністрації навчального закладу.
5.2. При отриманні травми, надати першу допомогу потерпілому, при необхідності, доставити його до найближчого медичного закладу, повідомивши про це адміністрації навчального закладу.

Розробив_____________________________________

 

Погодив_______________________________________