Інструкція з охорони праці для вчителя-логопеда і керівника гуртка

07.05.2024   Administrator   Категорія: Охорона праці

Тернопільська  загальноосвітня школа

I-III  ступенів  №23

 

                                                  „ЗАТВЕРДЖУЮ”

                                                                 Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23

                                                                _____________РУСЛАНА Козбур

                                                                          Наказ№           «01»вересня 2023р

 

Інструкція№33

 з охорони праці для вчителя-логопеда

1. Загальні положення

1.1. Інструкція з охорони праці для вчителя-лопеда розроблена відповідно до Закону України «Про охорону праці» (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 1 вересня 2017 року, з урахуванням Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти затвердженого МОЗ наказом від 25.09.2020  № 2205 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я № 1984 від 20.09.2021   № 1371 від 01.08.2022

 1.2. Ця інструкція складена з метою регулювання безпечного, з точки зору охорони праці, порядку дій вчителя-логопеда під час виконання ним своїх посадових обов'язків у школі.
1.3. До самостійної діяльності на посаді вчителя-логопеда допускають осіб у віці 18 років і старше, які мають вищу або середню педагогічну освіту без пред'явлення вимог до стажу роботи, що пройшли необхідну підготовку, інструктаж і перевірку знань з охорони праці, медогляд і не мають протипоказань по здоров'ю.
1.4. Вчитель-логопед школи у своїй діяльності зобов'язаний:

  • впевнено знати і належним чином виконувати свої посадові обов'язки, інструкції з охорони праці, життя і здоров'я вихованців, техніки безпеки, протипожежного захисту;
  • обов'язково проходити і вступний і первинний інструктажі на робочому місці;
  • суворо дотримуватися всіх правил внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу;
  • дотримуватися встановлених режимів праці та відпочинку (відповідно графіка роботи);
  • дотримуватися всіх вимог особистої гігієни, підтримувати чистоту на робочому місці;
  • забезпечувати режим дотримання всіх норм і правил з охорони праці, життя і здоров'я учнів під час організації їх навчання.

1.5. Виконуючи роботу вчителя-логопеда, може спостерігатися вплив на нього нижчеперелічених небезпечних і шкідливих факторів:

  • порушення гостроти зору при недостатньому освітленні робочого місця, а також втома очей при тривалій роботі з документами і (або) з ПК;
  • ураження електричним струмом при контакті з струмоведучими частинами з пошкодженою ізоляцією або заземленням, при підключенні або відключенні електричних приладів, демонстраційного або комп'ютерного обладнання, освітлення в приміщенні;
  • травмування при неакуратному поводженні з канцелярським приладдям або в разі застосування їх не за прямим призначенням;
  • фізичні і (або) психологічні травми при незаконних і (або) необережних діях учнів (вихованців), батьків (осіб, які їх замінюють), інших осіб, які мають прямий контакт з учителем-логопедом під час вирішення будь-яких питань виробничого характеру.

1.6. Вчитель-логопед повинен дотримуватися правил пожежної безпеки, впевнено знати місця знаходження первинних засобів пожежогасіння, евакуаційні шляхи на випадок виникнення пожежі.
1.7. Співробітник повинен пройти навчання і мати навички надання першої допомоги постраждалим, знати порядок дій при виникненні пожежі або іншої НС і евакуації.
1.8. Вчитель-логопед, який допустив невиконання або неналежне виконання наведеної інструкції, притягується до дисциплінарної відповідальності і, якщо буде потрібно, проходить позачергову перевірку знань норм і правил з охорони праці.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи вчителя-логопеда

2.1. Включити повне освітлення і упевнитися в справності світильників. Найменша освітленість робочого місця повинна становити: при люмінесцентних лампах – не менш 300 лк (20 Вт/м2).
2.2. Упевнитися, що комутаційні коробки добре замкнені кришками, електричні розетки повинні бути захищені фальшвилками, корпуса і кришки вимикачів і розеток без пошкоджень (тріщин та сколів), а також без оголених контактів.
2.3. Провести перевірку працездатності ПК, упевнитися в справності електричного обладнання, ТЗН, оргтехніки в робочому кабінеті.
2.4. Провести огляд санітарного стану кабінету, і провентилювати його, відкривши вікна або кватирки і двері. Вікна у відкритому положенні зафіксувати гачками, а кватирки повинні бути з обмежувачами. Процес провітрювання приміщення необхідно закінчити за 30 хв. до приходу учнів, приготувати для роботи необхідний матеріал та обладнання.
2.5. Переконатися в безпеці робочого місця, перевірити на стійкість і справність меблі, переконатися в стійкості документів, які перебувають у згрупованому вигляді, а також перевірити наявність у необхідній кількості та справність канцелярського приладдя.
2.6. Переконатися, що температура повітря в приміщенні відповідає необхідним санітарним нормам.
2.7. Упевнитися в наявності первинних засобів пожежогасіння і терміну їх придатності, в наявності аптечки першої допомоги і її укомплектованості всіма необхідними медикаментами.
2.8. Проконтролювати наявність і справний стан наочних посібників.
2.9. При виявленні недоліків в роботі обладнання або поломок меблів повідомити заступнику директора з адміністративно-господарської роботи (завгоспу) та не використовувати дане обладнання та меблі в приміщенні до повного усунення всіх виявлених недоліків.

3. Вимоги безпеки при виконанні роботи

3.1. Виконуючи роботу, не допускати застосування несправного електричного освітлення, неробочого персонального комп'ютера, принтера, ксерокса, іншого електричного обладнання, що знаходиться в робочому кабінеті.
3.2. Утримувати в чистоті і порядку робоче місце, не завалювати його паперами, книгами, вихід не перекривати непотрібними предметами.
3.3. Працюючи з оргтехнікою, ТЗН дотримуватися запобіжних заходів від ураження електрикою:

  • не включати в електричну мережу і не відключати від неї обладнання мокрими або вологими руками;
  • дотримуватися порядку підключення і відключення комп'ютера, принтера, оргтехніки, ТЗН;
  • не залишати підключене до електроживлення обладнання без контролю.

3.4. При тривалій роботі з документами на ПК, з метою зниження втоми очей, щогодини робити перерву на 10-15 хв, під час якої потрібно зробити комплекс вправ для очей, фізкультурні паузи і хвилинки.
3.5. Не залишати учнів у кабінеті без контролю, саджати за столи учнів слід відповідно до їх зростання.
3.6. Проводячи групові та індивідуальні заняття з учнями слід дотримуватися встановленої тривалості занять, з урахуванням віку учнів.
3.7. Дотримуватися дисципліни і порядку під час занять, вимог цієї Інструкції, не дозволяти учням самовільно йти з місця проведення занять без дозволу вчителя-логопеда.
3.8. З метою забезпечення необхідної природної освітленості кабінету не ставити на підвіконня квіти.
3.9. Під час перерв між заняттями при відсутності учнів періодично провітрювати кабінет, при цьому віконні рами зафіксувати у відкритому положенні гачками.
3.10. Наочні посібники застосовувати тільки в справному стані, дотримуючись правил безпеки і затверджені методики.
3.11. Дотримуватися правил з охорони праці та протипожежної безпеки.
3.12. Здійснюючи свою діяльність, вчитель-логопед повинен дотримуватися правил особистої гігієни, підтримувати чистоту на робочому місці, виконувати гігієнічні вимоги до організації і проведення навчальних занять з учнями.

4. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

4.1. Не починати роботу в разі поганого самопочуття або раптової хвороби.
4.2. При аварійних ситуаціях доповісти про подію інженеру з охорони праці, черговому адміністратору школи і далі діяти згідно з отриманими вказівками.
4.3. При пожежі терміново евакуювати учнів з кабінету (керуючись відповідним Планом евакуації), доповісти про пожежу адміністрації школи і в найближче пожежне відділення за телефоном 101, розпочати гасіння осередка пожежі за допомогою первинних засобів пожежогасіння.
4.4. У випадку одержання травми учнями надати потерпілому першу допомогу, викликати шкільну медсестру (або доставити в медпункт), у разі необхідності направити його в найближчий медичний заклад і доповісти про це адміністрації школи.
4.5. У разі ураження електричним струмом негайно припинити подачу електроенергії і у випадку зупинки дихання і відсутності пульсу у потерпілого зробити йому штучне дихання і непрямий (закритий) масаж серця до відновлення дихання і пульсу, потім направити постраждалого в найближчу медустанову.
4.6. При загрозі техногенного характеру діяти відповідно до плану евакуації, Інструкції про порядок дій у разі загрози і виникнення НС тегногенногохарактеру.
4.7. У разі отримання травми терміново звернутися за медичною допомогою в медпункт і повідомити про це чергового адміністратора або керівника школи.

5. Вимоги безпеки після закінчення робіт

5.1. Повністю відключити електричні прилади, персональний комп'ютер, принтер, відключити від електроживлення технічні засоби навчання (ТЗН).
5.2. Добре провітрити робочий кабінет вчителя-логопеда.
5.3. Виконати роботи з прибирання робочого місця.
5.4. Закрити кватирки, фрамуги, перекрити воду.
5.5. Відключити повністю електричне освітлення, замкнути кабінет на ключ.
5.6. Про всі недоліки, помічені під час роботи, доповісти заступнику директора з адміністративно-господарської роботи навчального закладу.

Інструкцію розробив
____________________________

УЗГОДЖЕНО:

Керівник (спеціаліст)
служби охорони праці заклад

 

 

Тернопільська  загальноосвітня школа

I-III  ступенів  №23

 

                                                  „ЗАТВЕРДЖУЮ”

                                                                 Директор ТЗОШ I-III ст.№ 23

                                                                _____________РУСЛАНА Козбур

                                                                          Наказ№           «01»вересня 2023р

 

 

Інструкція №34
з охорони праці для керівника гуртка

1. Загальні положення

1.1. Ця інструкція з охорони праці для керівника гуртка розроблена для педагогів додаткової освіти, керівників гуртків, секцій з метою збереження здоров'я учнів (вихованців), застереження їх травмування на заняттях.
1.2. Керівник гуртка (секції) несе відповідальність за організацію занять, виховної роботи, суспільно-корисної праці учнів відповідно до норм і правил охорони праці.
1.3. Несе особисту відповідальність за недотримання цієї інструкції з охорони праці для керівника гуртка (секції), нещасні випадки, що сталися з учнями в результаті порушення норм охорони праці.
1.4. Всі організаційні роботи проводяться керівником гуртка (секції), який забезпечує безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів, спортивного інвентарю і т. д.
1.5. Вживає необхідних заходів щодо виконання діючих правил та інструкцій з охорони праці, виробничої санітарії, правил пожежної безпеки.
1.6. Проводить інструктаж з учнями з техніки безпеки з обов'язковою реєстрацією в спеціальному журналі.
1.7. Під час проведення гуртка чи спортивної секції одяг учнів має бути зручним і відповідати вимогам охорони праці.
1.8. Керівник гуртка (секції) організовує з учнями, їх батьками (особами, які їх замінюють) заходи щодо попередження травматизму, дорожньо-транспортних пригод та ін.
1.9. Керівник гуртка дотримується інструкції при роботі з обладнанням, інструментами та інвентарем.
1.10.Небезпечні фактори при заняттях в гуртку, на секції:

  • порушення постави учнів, викривлення хребта, розвиток короткозорості при неправильному підборі розмірів меблів;
  • порушення гостроти зору при недостатній освітленості в кабінеті;
  • ураження електричним струмом при несправному електрообладнанні кабінету гуртка (спортивного залу).

1.12. Працівник, який допустив невиконання чи порушення цієї інструкції з охорони праці для керівника гуртка, притягується до дисциплінарної відповідальності згідно зі Статутом, Правилами внутрішнього трудового розпорядку, чинним законодавством України.
1.13. Керівник гуртка (секції) повинен пройти навчання і мати навички надання першої допомоги постраждалим, знати порядок дій при виникненні пожежі або іншої НС та евакуації.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи гуртка (секції)

2.1. Перед початком занять перевірити приміщення: чистоту, наявність сторонніх предметів, які можуть заважати під час занять. Забезпечити готовність приміщення, снарядів, обладнання, інструментів до безпечних занять. Провітрити приміщення.
2.2. Перевірити стан і справність інструменту, снарядів, обладнання.
2.3. Мати в наявності аптечку для гуртка (секції). Повідомити учням тему заняття і що вони будуть відпрацьовувати на даному занятті.
2.4. Підготувати необхідні для роботи матеріали (снаряди) і розкласти їх на встановлені місця.
2.5. Включити повністю освітлення в кабінеті (залі), переконатися в справній роботі світильників. Найменша освітленість в кабінеті повинна бути не менше 300 лк (20 Вт/кв.м) при люмінесцентних лампах і не менше 150 лк (48 Вт/кв.м) при лампах розжарювання.
2.6.Переконатися в справності електрообладнання кабінету:

  • світильники повинні бути надійно підвішені до стелі і повинні бути закриті кришками;
  • корпуси та кришки вимикачів і розеток не повинні мати тріщин і відколів, а також оголених контактів.

2.7. Керівнику гуртка (секції) забороняється самостійно усувати виявлені порушення електробезпеки.
2.8. Переконатися в правильній розстановці меблів в гуртковому кабінеті, спортивних снарядів в спортивному залі.
2.9. Перевірити санітарний стан кабінету і провітрити його, переконатися в цілісності стекол у вікнах.
2.10. Переконатися в тому, що температура повітря в кабінеті в межах 18-20 С.
2.11. Не допустити початку робіт учнями у разі виявлення невідповідності їх робочих місць встановленим у представленому розділі вимогам, а також при неможливості виконати зазначені в даному розділі підготовчі дії.
2.12. При виявленні недоліків в роботі обладнання або поломок меблів повідомити заступнику директора з адміністративно-господарської частини (завгоспу) та не використовувати дане обладнання та меблі до повного усунення всіх виявлених недоліків.

3. Вимоги безпеки під час роботи гуртка (секції)

Керівник гуртка (секції):
3.1. Не долучає учнів до ремонту електричних приладів.
3.2.Дотримуватися заходів безпеки від ураження електричним струмом:

  • не підключати до електричної мережі і не відключати від неї комп'ютерне обладнання, оргтехніку, прилади мокрими або вологими руками;
  • дотримуватися послідовність включення і виключення комп'ютера, оргтехніки, ТСО;
  • не розташовувати на обладнанні папір, речі, інші предмети,
  • не залишати включеними в електромережу без нагляду комп'ютерне обладнання, мультимедійний проектор, принтер, іншу оргтехніку.

3.3. На кожному занятті проводить інструктаж з дітьми з безпеки роботи.
3.4. Не залишає учнів одних в кабінеті (спортивній залі), не допускає з їх боку випадків нанесення один одному травм, псування меблів та обладнання;
3.5. Діти до закінчення занять знаходиться в кабінеті (залі). Відхід із занять достроково можливий за медичною довідкою або письмовою заявою батьків.
3.6. При отриманні учнем травми повинен надати першу допомогу потерпілому, повідомити про це адміністрації закладу та батькам потерпілого, при необхідності відправити його до найближчої лікувальної установи.
3.7. Під час занять суворо дотримуватися цієї Інструкції з охорони праці для керівника секції, гуртка.
3.8. Підтримувати дисципліну і порядок на заняттях, стежити за тим, щоб учні загальноосвітньої установи виконували всі вказівки керівника гуртка (секції).
3.9. Дотримуватися правил з охорони праці та пожежної безпеки.
3.10. У процесі виконання посадових обов'язків строго дотримувати дану інструкцію з охорони праці, бути уважним до учнів, не відволікатися, стежити за дотриманням санітарно-гігієнічних правил у навчальному кабінеті.

4. Вимоги безпеки по закінченні роботи гуртка, секції

4.1. Не починати роботу в разі поганого самопочуття або раптової хвороби.
4.2. При виникненні аварійних ситуацій (прорив водопровідної системи або системи опалення) вивести дітей з приміщення і доповісти про подію заступнику директора з адміністративно-господарської роботи (при відсутності – іншій посадовій особі) і далі діяти згідно з отриманими вказівками.
4.3. При виникненні неполадок в роботі електрообладнання, появі іскор, диму і запаху гару негайно відключити обладнання від електричної мережі і доповісти про це заступнику директора з адміністративно-господарської частини (завгоспу). Роботу можна продовжувати тільки після усунення виниклих неполадок.
4.4. У разі виникнення пожежі необхідно у першу чергу евакуювати учнів з кабінету (керуючись планом евакуації з приміщення) в безпечне місце, задіяти систему оповіщення про пожежу, повідомити в пожежну службу за телефоном 101, доповісти адміністрації школи. При відсутності явної загрози життю приступити до гасіння осередка пожежі за допомогою первинних засобів пожежогасіння.
4.5. У разі отримання травми покликати на допомогу, скористатися аптечкою першої допомоги, звернутися за медичною допомогою до медпункту навчального закладу і повідомити про це директора школи (при відсутності – іншу посадову особу).
4.6. У випадку одержання травми учнями надати потерпілому першу допомогу, викликати шкільну медсестру (або доставити потерпілого в медпункт), у разі необхідності, викликати швидку медичну допомогу, доповісти про подію директору школи (при відсутності – іншій відповідальній особі).
4.7. У разі загрози або виникнення вогнища небезпечного впливу техногенного характеру діяти відповідно до плану евакуації, Інструкції про порядок дій у разі загрози та виникнення НС техногенного характеру.

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

5.1. Повністю відключити електричні прилади, персональний комп'ютер, принтер, відключити від електроживлення технічні засоби навчання (ТЗН).
5.2. Ретельно провітрити кабінет.
5.3. Привести в порядок своє робоче місце, прибрати у відведені місця для зберігання документацію, наочні і методичні посібники, роздатковий матеріал, а також проконтролювати винос сміття з приміщення кабінету.
5.4. Закрити вікна, вимити руки і перекрити воду.
5.5. Перевірити наявність первинних засобів пожежогасіння. При закінченні терміну експлуатації вогнегасника передати його особі, відповідальній за пожежну безпеку в школі, для подальшої перезарядки. Встановити в приміщенні новий вогнегасник.
5.6. Впевнитися в пожежній безпеці приміщення, вимкнути освітлення і закрити кабінет на ключ.
5.7. Про всі недоліки, помічені під час роботи, доповісти заступнику директора з адміністративно-господарської частини навчального закладу (при відсутності – іншій відповідальній особі).

Інструкцію розробив
____________________________

УЗГОДЖЕНО:

Керівник (спеціаліст)
служби охорони праці закладу

 

 

Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти затвердженого МОЗ наказом від 25.09.2020  № 2205 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я № 1984 від 20.09.2021   № 1371 від 01.08.2022